Blog Post

Een website voor een goed doel

annemie.vandezande • dec. 28, 2020

Voor het bereiken van donateurs en vrijwilligers is een goede website ook van cruciaal belang  voor non-profitorganisaties. Zo kwamen we via Peter Kupers van Deep Soul Connections in contact met Thambi Mulupuri, de bezieler van SHARE Kids Home in Eluru, Zuid-India. SHARE Kids Home is een kleinschalig weeshuis dat kinderen uit tribale junglegebieden in Andra Pradesh en uit de laagste kastes van de Indiase samenleving opvangt en begeleidt. Gezien het weeshuis volledig afhankelijk is van giften en donaties, waren ze op zoek naar een nieuwe website.

Gelukkig nieuwjaar van Thambi Mulupuri en de kinderen van SHARE Kids Home

En daar past Passevite perfect in het plaatje! We gingen meteen aan de slag en zochten uit wat precies de belangrijkste doelstellingen zijn van een goede website voor een goed doel.

1. Makkelijk online doneren

Fondsenwerving is de kern van elke non-profitorganisatie, dus maak het gemakkelijk om online te kunnen doneren. Zorg er dus voor dat de donatiepagina en -formulier gemakkelijk te vinden zijn.


2. Optimaliseer de website voor mobiele apparaten

Volgens onderzoek bezoeken 51% van de mensen de website van een non-profitorganisatie via een mobiel apparaat. De website en het donatieformulier moeten dus mobielvriendelijk zijn. Vermijd het gebruik van grote foto’s waarbij bezoekers naar beneden moeten scrollen.  De tekst moet ook voldoende groot zijn om op kleine apparaten te kunnen lezen. Ook een goede navigatie is belangrijk. Bij het bekijken van websites op mobiele telefoons is er niet veel ruimte voor vervolgkeuzemenu’s of complexe navigatie met heel veel content. Vereenvoudig de mobiele navigatie zodat alleen de essentiële informatie beschikbaar is.


3. Impact, transparantie en betrouwbaarheid van het project

Doneren is net zoals een koopbeslissing nemen. De website moet mogelijke vragen en bezwaren van de donateur beantwoorden en weerleggen.

  • Waarom zou ik doneren?
  • Waarom zou ik aan deze organisatie doneren in plaats van aan een andere organisatie?
  • Hoe weet ik dat mijn geld verstandig en ethisch zal worden gebruikt?

Maak het probleem duidelijk dat je oplost, hoe je het oplost en waarom het belangrijk is en motiveer de bezoeker om deel uit te maken van de oplossing.

Toon de onmiddellijke impact van het project en bewijs de effectiviteit door met beeldmateriaal de impact aan te tonen.


Donateurs willen zeker zijn dat hun geld naar een goed doel gaat en ze willen weten wat de organisatie met het geld gaat doen. Transparant communiceren, verantwoording afleggen en betrouwbaarheid zijn belangrijk. Geef voorbeelden en bewijs op de website dat hun donaties goed zullen worden gebruikt. Toon certificaten, statistieken, rapporten of financiële gegevens zodat de donateurs vertrouwen in de organisatie hebben.


4. Geef prioriteit aan de ‘Over ons’ pagina

Wanneer potentiële donateurs of vrijwilligers de diensten op de website bekijken, staat de pagina ‘Over ons’ waarschijnlijk in de top-3. Ze willen zeker zijn dat ze door de organisatie te ondersteunen de juiste keuze maken en ze willen weten wie je bent. Zorg ervoor dat deze pagina de persoonlijkheid en de waarden van de non-profit organisatie weergeeft:

  • Wie wil het goede doel helpen? Wees duidelijk over voor wat of voor wie geld ingezameld wordt.
  • Wat inspireerde om te beginnen? Alle organisaties hebben een verhaal. 
  • Waarom? Geef details over de projecten, de huidige acties en de toekomstplannen.


Maak het verhaal aantrekkelijk met foto’s, afbeeldingen of video’s en vermijd langdradige teksten. Wees overtuigend en haal alle hoogtepunten van wat de non-profitorganisatie zo geweldig en onderscheidend maakt aan.


5. Maak gebruik van video

Video biedt ongelooflijke mogelijkheden voor een non-profitorganisatie om supporters te engageren, hen bij het project te betrekken en te helpen om fondsen te werven. Video helpt om te visualiseren waarom de organisatie bestaat, het wekt emoties op en motiveert de kijker om te zorgen, te delen en actie te ondernemen. Video’s vertellen verhalen die woorden en foto’s simpelweg niet kunnen.


In termen van likes, shares, downloads en donaties presteert video consistent beter dan alle andere vormen van digitale communicatie.

Enkele videostatistieken:


Enkele tips om aan de slag te gaan met video:

  • Gebruik bijvoorbeeld de iMovie-app om video’s te maken en te uploaden naar YouTube en Vimeo. Zoek naar “Hoe iMovie op iPhone te gebruiken” om gratis handleidingen hiervoor te vinden.
  • Stel een bibliotheek met beeldmateriaal dat gemaakt is door vrijwilligers en personeel samen. Toon interviews en inspirerende beelden van achter de schermen.
  • Wees gepassioneerd en laat donateurs zien hoe ze kunnen bijdragen.
  • Bedank donateurs voor hun vrijgevigheid en ondersteuning.
  • Zorg aan het einde van de video’s voor een duidelijke oproep tot actie.
  • Plaats video’s op YouTube, Vimeo en Facebook en stuur ze uit via een nieuwsbrief.


6. Maak de werving van vrijwilligers eenvoudig

Denk na hoe de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in de website zijn geïntegreerd:

  • Plaats op de startpagina een link of knop naar een vrijwilligerspagina.
  • Beschrijf duidelijk de vrijwilligerservaring en de vereisten.
  • Zorg dat vrijwilligers gemakkelijk via de vrijwilligerspagina contact kunnen opnemen.


Conclusie

Een goede website voor een goed doel is gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en gemakkelijk te navigeren. Organiseer de content op een logische manier. Elke extra stap in de navigatie is een kans voor een donateur om afgeleid te worden of zijn beslissing om te doneren opnieuw te bekijken. Als de website het doel goed duidelijk maakt, de impact overbrengt en bezoekers raakt, is het een krachtig wervingsinstrument.


Ondertussen staat de
website van SHARE Kids Home online en hebben al vele donateurs en vrijwilligers zich aangemeld.

Ben je een non-profitorganisatie en heb je een website nodig? Stuur ons gerust een berichtje. We helpen je graag!


Onze website voor SHARE Kids Home

Tips om je vindbaarheid in Google te verhogen
door Annemie Vandezande 08 aug., 2020
Klanten gaan steeds vaker online op zoek naar een product of dienst. Je website hoger doen scoren in Google is dus belangrijker dan ooit. Met deze eenvoudige tips kom je al een heel eind en zorg je dat je website vindbaar is in Google en beter scoort bij zoekmachines.
Ik heb geen website nodig, ik heb al Facebook
door Annemie Vandezande 06 aug., 2020
Communiceer jij steeds meer via Facebook, Instagram en Twitter? Goed zo! Je bent op die manier snel en makkelijk bereikbaar voor je klanten. Toch blijft een eigen website onmisbaar.
Toon meer
Share by: