Is jouw website klantvriendelijk?
Onderzoek toont aan dat websites van lokale handelaars moeilijk te vinden zijn in Google, dat bezoekers er niet de juiste informatie op vinden en dat ze niet aangepast zijn aan mobiel surfen. Als bezoekers afhaken, verlies je potentiële klanten. Hoe maak je jouw website klantvriendelijk?
Luister naar je klanten en bepaal het doel van je website
In al wat je online doet, zet je best het doel van jouw website centraal. Dit doel biedt het antwoord op de vraag: ‘Wat wensen jouw klanten online?’ Vraag je klanten of ze online naar jouw website zoeken, welke informatie ze verwachten en of ze jouw website leuk vinden. Verbeter je website volgens de behoeften van je klanten.
Zorg dat je website vindbaar is in Google
Een klantvriendelijke website begint in Google. Zorg dat jouw klanten je snel vinden door goed te scoren op de woorden waarmee ze je opzoeken in de zoekmachine. Registreer je ook op Google Mijn Bedrijf. Vul je activiteit, adres en openingsuren in.
Spreek klare taal
Herval niet in vakjargon. Zorg dat je klant begrijpt wat je aanbiedt en waarom ze voor jou moeten kiezen. Er is niks mis met professionaliteit en expertise maar zorg wel dat je doelgroep helemaal mee is. Een handige tip: ga na op welke manier klanten op zoek gaan naar jouw product of dienst. Voor een écht klantvriendelijke website, denk: mensentaal!
Toon snel de juiste info
De structuur van jouw website is cruciaal. Deze zorgt ervoor dat jouw klanten de informatie vinden die ze zoeken. Vinden ze snel jouw adres en openingsuren? De menukaart? Nieuwe producten? De acties van de maand? Maak het jouw bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en begeleid hen op hun trip door jouw website.
Creëer de sfeer van je zaak ook online
Jouw zaak heeft een eigen identiteit en sfeer. Wek deze ook online op door de juiste kleuren, het passend design en lettertype, foto’s en filmpjes van jouw zaak, klanten en producten ... Zo voelen jouw klanten zich online even welkom.
Deel unieke verhalen en persoonlijke verhalen
Ook online maak je een verschil met een persoonlijke aanpak. Zo lezen bezoekers graag unieke verhalen. Vertel over hoe je de nieuwste collecties selecteert. Schrijf een blogartikel over de start van je zaak. Deze persoonlijke verhalen creëren een band.
Test met online verkopen
Misschien willen jouw klanten online kopen of bestellen om later af te halen? Zo bespaar je hen een verplaatsing of wachttijd. Test online verkopen en ontdek wat het beste werkt voor je zaak.
Verbeter de mobiele versie
We surfen met z’n allen meer en meer met onze smartphone dan van achter een computer thuis of op het werk. Is jouw website mobielvriendelijk? Hoe opent jouw site op een iPhone? Lezen de teksten vlot op mobiel?
Een klantvriendelijke website zorgt ervoor dat klanten online meteen vinden wat ze zoeken, dat ze nieuwe ontdekkingen doen en contact opnemen of een bestelling plaatsen. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw website, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.